Självständigt arbete på utbildningen Grafisk design & kommunikation med fördjupning i förpackningsdesign.
Brief: utifrån FN:s hållbarshetsmål nr 13: Vida omedelbara åtgärder för att bekämpa klimatförändringen och dess konsekvenser. 
Bakgrund: designprojektet tar avstamp i en vetenskaplig uppsats där jag undersökte hur visuella strategier på veganska livsmedel uppfattas. Resultatet av undersökningen visade bland annat på ett motstånd bland människor till att avstå från att äta kött. Idag är det enklare än någonsin att hitta alternativ till kött, men köttnormen är svår att bryta. 
Lösning: jag ville med mitt examensprojekt ta ett nytt grepp om köttproblematiken och tog därför fram ett koncept för ett kommersiellt konstprojekt; Kött & Blod. Kött & Blod är pop up butiker som saluför produkter med attribut från kött i form av doft, smak, och visuella uttryck. Produkterna tar plats i debatten och utforskar gränserna för köttets roll i våra liv.  
Back to Top